„Artiștii buni copiază, artiștii mari fură”, spunea Picasso. Cărțile scrise de oameni de business pot ajuta orice antreprenor nu doar să „fure” idei și strategii de dezvoltare pentru afacerea lor, ci și să învețe din greșelile și experiența altor personalități. Iată o serie de zece cărți care te-ar putea inspira:
Startup de 100$, Chris Guillebeau
Pentru a scrie această carte, Chris Guillebeau a intervievat 1500 de antreprenori de succes care și-au început afacerile investind mai puțin de 1000 de dolari în una dintre pasiunile lor. Să transformi hobby-ul într-un business este pentru mulți un vis. În unele cazuri este realizabil, spune autorul; în alte situații, însă, este de preferat ca pasiunile să rămână doar în mediul personal. Startup de 100$ este ideală atât antreprenorilor aflați la început de drum, cât și celor care doresc să obțină și alte surse de venit, pe lângă un job stabil.
Cartea aceasta te ajută atunci când:
- Îți dorești să pornești cu dreptul în drumul antreprenoriatului;
- Ai un hobby pe care vrei să îl monetizezi;
- Vrei să afli dacă un anumit hobby poate fi transformat într-o afacere sau este de preferat să rămână pasiune și atât;
- Cauți să îți diversifici sursele de venit;
- Ești în căutarea unor idei noi de business, studii de caz și exemple de afaceri care să te inspire.
Tata bogat, tata sarac, Robert T. Kiyosaki
„Principalul motiv pentru care oamenii se luptă cu dificultățile financiare este acela că au trecut prin școală fără să învețe nimic despre bani. Rezultatul este că învață să lucreze pentru bani… dar nu învață niciodată să pună banii să acționeze pentru ei” – spune autorul Robert T. Kiyosaki. Cartea Tată bogat, tată sărac își propune să aducă o serie de lecții, informații, idei care pun bazele unei educații financiare solide, necesare oricărui antreprenor.
Cartea aceasta te ajută atunci când:
- Vrei să studiezi diferențele dintre ce înseamnă să fii angajat și ce înseamnă să fii investitor, care sunt riscurile, dar și câștigurile;
- Ai nevoie să îți dezvolți inteligența și educația financiară;
- Îți dorești să pornești pe drumul antreprenoriatului;
- Ești în căutarea unor concepte și moduri de a vedea viața, care să te susțină să pui bazele unui business de succes.
Vaca mov. Transforma-ti afacerea prin idei remarcabile. Seth Godin
Cartea lui Seth Godin pornește de la ideea că cei patru P ai mixului de marketing (Preț, Promovare, Publicitate, Produs) nu mai sunt suficienți pentru avea un business de succes. Într-o lume atât de competitivă, este nevoie să reevaluezi acest mix și să-i depășești limitele, găsind idei scoase din tipare. A avea un business remarcabil înseamnă a fi mereu în ton cu schimbarea. Tot ceea ce este comun conduce la eșec.
Cartea aceasta te ajută atunci când:
- Vrei să îți clarifici anumite viziuni și concepte de marketing;
- Cauți idei, tehnici și exemple practice, prin care să îți promovezi produsele altfel decât o fac ceilalți;
- Ai nevoie să îți dezvolți un business remarcabil și îți dorești să ieși din zona simplă, banală;
- Ai nevoie să înțelegi ce au în comun companiile precum Apple sau Starbucks și cum reușesc să se dezvolte spectaculos.
Strategia oceanului albastru, Renee Mauborgne & W. Chan Kim

Oceanele roșii sunt considerate piețele în care strategiile de promovare sunt aproape aceleași, ideile de business diferă prea puțin între ele, iar concurența este acerbă. În schimb, oceanele albastre sunt piețele inovatoare, spațiile noi cu afaceri originale. „Cum reușești să te muți din oceanul roșu în cel albastru” este întrebarea la care Renee Mauborgne și W. Chan Kim își propun să răspundă în această carte.
Cartea aceasta te ajută atunci când:
- Vrei să construiești o nouă piață;
- Vrei să creezi produse din oceanul albastru sau să înțelegi business-uri aflate acolo;
- Vrei să educi piața prin serviciul sau produsul tău;
- Te atrag strategiile tip „think outside the box” și conceptul de inovație.
Steve Jobs. Biografia autorizata, Walter Isaacson
Cine nu ar vrea să aibă inteligența lui Steve Jobs măcar pentru o zi? Pornind de la o serie de peste 40 de interviuri cu Steve Jobs, derulate de-a lungul a peste doi ani, autorul Walter Isaacson ne introduce în viața omului de afaceri, prezentând atât modul său de gândire, strategiile și obsesiile, obiceiurile riguroase, cât și trecutul tumultos al lui Steve Jobs. Chiar dacă nu este un ghid practic, ci o biografie, cartea aduce o serie de lecții despre inovație, leadership și valori.
Cartea aceasta te ajută atunci când:
- Vrei să-ți trăiești viața într-un mod creativ;
- Ești în căutarea unor lecții de inovație, inspirate chiar din viața lui Steve Jobs;
- Vrei să descoperi viziunile, strategiile, modul de gândire și obiceiurile celui care a revoluționat era digitală;
- Vrei să descoperi o parte din istoria Apple.
Cum sa livrezi fericire. Calea catre profituri, pasiune si scop, Tony Hsieh

„Succesul companiei tale este strâns legat de cultura companiei; acordă importanță creării unei culturi în care să crezi”, spune Tony Hsieh. Este citatul în jurul căruia putem spune că se bazează întreaga carte. În paginile ei vei descoperi, într-un mod haios, antrenant și clar, care a fost drumul către succes al companiei Zappos – unul dintre cei mai mari și apreciați retaileri online din întreaga lume. De asemenea, cartea oferă o mulțime de strategii, idei și tool-uri pe care le poți pune în practică pentru a îmbunătăți în mod remarcabil relația cu clienții.
Cartea aceasta te ajută atunci când:
- Vrei să construiești o cultură organizațională importantă, care îi va face pe angajați și pe colaboratori mai fericiți;
- Dorești să construiești o afacere și un brand de cursă lungă;
- Ai nevoie să înțelegi echilibrul real dintre profituri, pasiune și scop, atât în afaceri, cât și în viața personală;
- Vrei să îmbunătățești relația cu clienții și să le oferi o experiență de vânzare remarcabilă;
- Vrei să descoperi modalitatea prin care Zappos a ajuns, în mai puțin de zece ani, să înregistreze vânzări anuale în valoare de peste 1 miliard de dolari.
The Virgin Way. Cum sa asculti, sa inveti, sa razi si sa conduci, Richard Branson
Excentric, plin de viață, dar și unul dintre cei mai controversaţi miliardari ai lumii, Richard Branson poate fi o sursă de inspirație pentru mulți antreprenori. În cartea sa, omul de afaceri reușește să transmită, într-un mod prietenos și ferm, toate lecțiile pe care și le-a asumat pe parcursul dezvoltării companiei Virgin. Autenticitatea, pasiunea, mișcarea, entuziasmul, integritatea și încrederea sunt câteva dintre valorile pe care Richard Branson le promovează în cartea sa, inspirându-te, astfel, să le adopți și în cariera ta.
Cartea aceasta te ajută atunci când:
- Vrei să descoperi lecții despre cum să devii inovator de la unul dintre cei mai cunoscuți miliardari ai lumii;
- Vrei să afli cum poți conduce o companie;
- Îți dorești să devii un lider bun;
- Ai nevoie de viziuni noi, optimism și claritate în dezvoltarea afacerii tale;
- Ai nevoie de curajul de a-ți transforma obiectivele în realizare;
- Vrei să acționezi în mod eficient, dar și cu multă plăcere, motivație și dorință de succes.
A vinde e omeneste, Daniel Pink
Dacă îți dorești să ai un business funcțional, vrei, nu vrei, trebuie să știi să vinzi. Pentru mulți oameni, negocierea este o provocare mai puțin plăcută. Mulți dintre noi asociem agentul de vânzări cu acel om insistent, care te pune în situația jenantă de a-l refuza. Daniel Pink schimbă total perspectiva și transformă acest subiect în unul plăcut chiar și pentru cei care îi opun rezistență. În opinia autorului, un om reușește să vândă cu succes atunci când are o inteligență emoțională remarcabilă și este capabil să empatizeze, să se sincronizeze cu persoana din fața lui.
Cartea aceasta te ajută atunci când:
- Vrei să îți construiești discursuri convingătoare de vânzări;
- Descoperi cum poți fi un agent de vânzări bun, indiferent dacă ești introvert sau extrovert;
- Ai nevoie să transformi experiența vânzării într-un skill pe care te poți baza.
Banii. Stapaneste jocul: 7 pasi simpli spre libertate financiara, Tony Robbins

Plină de statistici și idei remarcabile, studii de caz, scheme detaliate, viziuni revoluționare, cartea Banii. Stăpânește jocul: 7 pași simpli spre libertate financiara este un ghid care ar trebui să existe în biblioteca oricărui antreprenor. Chiar dacă informațiile din această carte sunt destinate sistemului american, ideile sunt practice și pot fi aplicate de orice om de business din România și nu numai. Pe lângă strategiile și studiile de caz, în finalul cărții descoperi și câteva interviuri luate celor mai bogați oameni din lume. Astfel, poți să arunci o privire în mintea câtorva dintre cei mai de succes investitori: Warren Buffett, Carl Icahn, David Swensen, Kyle Bass.
Cartea aceasta te ajută atunci când:
- Vrei să descoperi metode prin care să economisești mai mulți bani, dar și să îți diversifici sursele de venit;
- Vrei să descoperi mentalitatea, credințele și stilul de viață al oamenilor prosperi din întreaga lume;
- Ai nevoie să îți îmbunătățești relația cu banii;
- Ai nevoie să îți creezi un flux de venituri garantat pe viață.
The Lean Startup, Eric Ries
Pornind ca antreprenor și continuând ca blogger și consilier pentru companii și startup-uri prezente chiar și în topul 100 Forbes, Eric Ries prezintă în cartea sa o serie de tool-uri prin care orice om de business poate testa o idee de afacere, poate măsura feedback-ul și informațiile primite din piață, astfel încât să poată investi doar în acele idei care au potențial de dezvoltare. Astfel, la baza metodologiei susținute de Eric Ries stau trei pași: construiește, măsoară, învață (build, measure, learn).
Cartea aceasta te ajută atunci când:
- Îți dorești să creezi o fundație solidă pentru afacerea ta;
- Ești în căutarea unor strategii de minimizare a riscurilor și costurilor asociate oricărui startup;
- Vrei să dezvolți rapid, dar sănătos, business-ul pe care îl ai;
- Vrei să îți îmbunătățești modul de gândire cu privire la inovație și antreprenoriat.
Sursa foto: Shutterstock
Fara Comentarii